מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

מלאו פרטים ונחזור בהקדם

    ידועים בציבור – חלוקת רכוש והסכם ממון

    על מערכת היחסים הרכושית בין בני זוג ידועים בציבור חלה הלכת השיתוף. התנאים להחלתה של הלכת השיתוף במקרים אלו הם מאמץ משותף וקיום אורח חיים תקין. הלכה פסוקה היא כי במקום שידועים בציבור מנהלים מערכת היחסים ביניהם מבחירה (לדוגמה, על בסיס אידאולוגיה), נטל ההוכחה לכוונת השיתוף בנכסים כבד יותר מאשר במקרים שבני הזוג הם ידועים בציבור מחמת מגבלות בדין האישי.

    ההבדל בין ידועים בציבור ובין בני זוג נשואים, מבחינת רכוש, נובע מרמת המחויבות ההדדית אשר מאפיינת את הקשר בין הצדדים. במקרים אלו בית המשפט נדרש לבחון את מהות הקשר המונח לפניו, ובתוך כך הוא שוקל גורמים שונים, כגון משך הקשר, ילדים משותפים, תלות כלכלית והסתמכות הדדית. הלכה פסוקה היא כי הולדה של ילדים משותפים לבני זוג ידועים בציבור מעידה על כוונה שיתופית ועל תרומה של אחד מבני הזוג באופן של טיפול בילדים ובמשק הבית. במקרים אלו תתבסס הלכת השיתוף גם על שיקולים של שוויון וצדק.

    החלת הלכת השיתוף על בני זוג ידועים בציבור נובעת מכוונה שיתופית בנכסים משותפים המשמשים את בני הזוג בחיי היום-יום או בנכסים אשר נצברו בזמן החיים המשותפים. להבדיל מבני זוג נשואים, אצל ידועים בציבור תחול הלכת השיתוף על נכסים נוספים השייכים לאחד הצדדים (גם כאשר אלו נצברו בזמן החיים המשותפים) בהתאם להצגת ראיה נוספת. ההיגיון העומד בבסיס הראיה הנוספת הוא כי היות שבני הזוג אינם נשואים, ייתכן כי ישנה משמעות רכושית לבעלות על נכס מסוים.

    לדוגמה, אם בזמן החיים המשותפים בין בני הזוג הידועים בציבור נרכשה דירה אשר נרשמה על שמו של אחד מבני הזוג, יהיה על בן הזוג הטוען לזכויות בדירה להוכיח באמצעות ראיה נוספת כי קיימת לו זכות רכושית בנכס (לדוגמה, הוכחות כי נשא גם הוא בתשלום על הדירה בצורה זו או אחרת).

    העובדה כי בני הזוג בחרו שלא להינשא ובתוך כך הם גומרים אומר לחיות ביחד ללא מיסוד פורמלי של הקשר היא בעלת משמעות. אפשר לקבוע כי יש בעניין זה כדי להעיד על ארעיות הקשר בין בני הזוג (ובכך להכיר כי מדובר בתקופת ניסיון ולא במערכת יחסים שחלים עליה דיני הנישואין). בבואו של בית המשפט להחיל את הלכת השיתוף על בני הזוג, נבחנות נסיבות המקרה לגופו.

    להלן, דבריו של שופט בית המשפט העליון בדימוס אליהו מצא בדבר נטל ההוכחה הדרוש להוכחת שיתוף בנכס במחלוקת בין ידועים בציבור: "נטל ההוכחה להחלת חזקת השיתוף על הידועים בציבור רובץ על הטוען לזכות בנכס הספציפי. הנטל כבד יותר מן הנטל הרובץ בנסיבות דומות על בן זוג נשוי. כאשר בין בני זוג נישואין, באין ראיה לסתור את השיתוף, די בהתקיים התנאים להקמתה של חזקת השיתוף".

    עריכת הסכמים בין ידועים בציבור

    בני זוג ידועים בציבור יכולים לערוך ביניהם הסכם ממון או הסכם חיים משותפים. הסכמים אלו יכולים להעיד על כוונות שיתופיות בין בני הזוג, הן מבחינת רכוש משותף והן מבחינת רכוש אשר היה בידיו של מי מבין הזוג לפני החיים המשותפים (או לפני עריכת ההסכם). בהסכמים אלו אפשר לקבוע הן ענייני רכוש והן סוגיות הקשורות בילדים משותפים.

    מומלץ בחום לערוך הסכם ממון אשר יסדיר את העניינים הרכושיים בין בני הזוג הידועים בצבור ויתן שקט נפשי לגבי חלוקת הנכסים ועניינים משפטיים שונים בין בני הזוג במקרה של פרידה או ירושה.

    כיום, בתי המשפט לענייני משפחה פוסקים על פי פסיקתו של בית המשפט העליון, ומעניקים תוקף של פסק דין להסכמי ממון בין בני זוג ידועים בציבור כאשר מדובר בגבר ואישה. הסכם לחיים משותפים לעומת זאת אינו דורש את אישורו של בית המשפט. יודגש כי לעתים בני זוג ידועים בציבור עורכים הסכם לחיים משותפים הקובע כי אין הם קושרים את הזכויות החובות ואת ההדדיות ביניהם.

    עם זאת, השנים חולפות, ובינתיים הקשר בין הצדדים מתחזק ונצבר רכוש רב נוסף. במקרים אלו רשאי בית המשפט לקבוע כי בני הזוג שינו את עמדתם בהתנהגותם וביטלו מכללא את הסכם השותפות.

    * לנוחיותכם להלן סרטון וידאו מתוך ראיון שערכה עו"ד אשורי בערוץ 10 בדבר הסכמי ממון, חשיבותם וכן הסכמי ממון מדורגים:

    יש לכם שאלה בענייני הסכם ממון ידועים בציבור? זקוקים ליעוץ? פנו עכשיו באמצעות טופס יצירת הקשר בצד ימין למעלה או בטלפון : 03-5608877, 052-4545555 – ונשמח לעמוד לשירותכם.

    מעוניינים ביעוץ מקצועי? הגעתם למקום הנכון

    מלאו פרטים ונחזור בהקדם

      המלצות מלקוחות

      המלצה 1

      טיפול מעולה. נאמנות ומסירות מכל הלב. אכפתיות בקיצור רמה גבוהה ושירות מעולה ומהיר.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pic-profile.png

      המלצה 2

      השירות והזמינות של בתיה הכי טובים שיש!!! הצילה לי את החיים!!! החזירה לי את הילדים לאחר נתק של שנה וחצי !!!תותחית!!! מומלצת בחום ואהבה!!!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/pen.jpg

      המלצה 3

      ההתעקשות של בתיה לעמוד בהסכם ששומר על הילדים שלנו הייתה שווה את כל הדרך. אני לא יכול לתאר עד כמה עזרת לנו למצוא את הדרך לגירושים שלווים מבלי להיגרר לקרבות בבית המשפט. הסדרי המשמורת שהגענו אליהם מבטיחים את קיומה של מערכת יחסים עם הילדים. תודה על כל מה שעשית ועל זה שלא וויתרת על העתיד שלי ושל הילדים שלי!
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/two-boys-sitting-on-bench-wearing-hats-and-long-sleeved-1619706.jpg

      המלצה 4

      עו"ד בתיה אשורי ליוותה את משפחתנו במהלך רכישתה של דירה חדשה. אין לתאר עד כמה הליווי והייעוץ המשפטי עזר בניסוח חוזה אשר שמר על האינטרסים שלנו והביא להשלמת העסקה המשתלמת ביותר בעבורנו.
      http://family-online.co.il/wp-content/uploads/2019/11/contract-3031680_1280.jpg

      ידועים בציבור נוספים

      ייפוי כוח מתמשך

      על מערכת היחסים הרכושית בין בני זוג ידועים בציבור חלה הלכת השיתוף. התנאים להחלתה של הלכת השיתוף במקרים אלו הם מאמץ משותף וקיום אורח חיים תקין. הלכה פסוקה היא כי במקום שידועים בציבו...
      קרא עוד

      תביעה לשינוי משמורת על ילדים

      על מערכת היחסים הרכושית בין בני זוג ידועים בציבור חלה הלכת השיתוף. התנאים להחלתה של הלכת השיתוף במקרים אלו הם מאמץ משותף וקיום אורח חיים תקין. הלכה פסוקה היא כי במקום שידועים בציבו...
      קרא עוד
      בית תוכנה לקידום אתרים בית תוכנה לקידום אתרים